Veckoreflektion – Blog 3 25/2

Hej! Denna vecka har jag haft som uppgift att göra parallax/background scrolling, samt har jag ”finslipat” på musiken till vårat spel och lagt till ytterligare två ljudeffekter.

Likt förra veckan underskattade jag svårighetsgraden med att göra denna uppgift. Att göra parallax visade sig vara extremt svårt för en relativt oerfaren programmerare som mig.

Helt utan framgång har det faktiskt inte varit,  jag har lyckats med att få marken att röra sig längst ner på skärmen. Detta gjordes med hjälp av att jag gjorde ett förhållande mellan fyra sprites som kollar om sprite nummer ett går utanför skärmen minus dennes bredd så sätter den ut den nya position på andra sidan skärmen och sprite nummer två ritas ut i förhållande till vart sprite nummer ett befinner sig och så vidare. Det var där det första problemet uppstod. På grund av att spriten var för liten, som våra grafiker hade försett oss programmerare med, överlappade bilderna till slut varandra. Bilden var 1014 pixlar bred vilket gav ett förhållande på ungefär 1.89 (1920p/ 1014p), detta innebär alltså att det får plats ungefär 1.89 bilder på hela skärmen. Med dessa förhållanden kommer det ju att saknas cirka 0.11 av bilden(?) om två stycken ritas ut på skärmen.

Efter justeringar från grafikernas sida så blev bilden 640 pixlar bred (1920/3 = 640). Det resulterade i att spritesen kunde ritas ut i följd. Problemet då var att efter som alla spritesen är beroende av varandra så tog det 1 loop för spritesen att ritas ut korrekt. Följden av detta blev då att Det blev ett mellan rum varannan loop. Hur jag ska lösa det har jag inte kommit fram till. Jag kommer möjligtvis att ändra logik eller skriva om koden.

mermaid dunes sprite 2.png

Som sagts i tidigare inlägg är det extremt svårt att beskriva hur man ”designar” ljud och musik. Allt handlar om vad för känsla man vill att spelaren/lyssnaren skall ha när den tittar på objektet eller spelar spelet. För att vidare utveckla musiken i spelet fortsatte jag med att lägga till lite bakgrundseffekter, så som efterliknar vatten strömmar. Jag lade även till ett dovt ”bubbel”-ljud för att ge en känsla av att man är undervatten. Jag har även jobbat med små ljudeffekter så som när spelaren blir träffad. Detta ljud efterliknar ett ”stön” ljud, detta för att indikera till spelaren att karaktären har tagit skada. Jag la även till en ljudeffekt när spelaren använder en power-up, detta i form av ett ”yargh” läte, vilket är stereotypiskt för en pirat.

Alla ljudeffekter är självinspelade och redigerade i mitt musikprogram.

Lämna en kommentar