Veckoreflektion Blog 6 – 03/17-16

Hej och välkommen till min sista blogg för denna kurs!

Eftersom detta är sista bloggen så innebär ju detta också att vårat projekt leder mot dess slut.  Under den sista veckan av vårat projekt så har jag arbetat med att färdigställa ljud och ljudeffekter, jag har sett till att ljud spelas upp när dom ska och så att all musik fungerar som det ska.

Det här med ljud är ju lite min grej så min uppgift (så som alla andra veckor) har varit att fixa till med allt som har med ljud att göra. Veckans ljud/musik uppgifter har varit att finslipa på de ljudeffekter som fanns, men även göra de ljudeffekter som saknades. Samt att göra ”klart” låtarna som finns i spelet.

Detta innebär till exempel att ändra ljudnivåer eller frekvenser i ljudet som kanske skär sig eller står ut lite för mycket.

I musikväg har jag bara finslipat på våran gameplay musik, samt gjort en ”main menu” låt som implementerades i spelet. Att finslipa innebär att fixa till hur allt låter i förhållande till varandra. Exempelvis att cymbalerna som finns i låten kanske uppfattades som för höga i båda volym och hade en för hög ”high”-frekvens. Det kan också innefatta att byta/lägga till instrument som bidrar till en bättre musikupplevelse.

Bilden nedan visar det program som jag använder. (Projektet som jag arbetade med på bilden var den musiken som finns i spelet).förblogg

Veckans uppgifter inom programmering har inte gett mig några större problem, inte mer än att det är min okunskap som har satt stopp för mitt programmerande. Men vad skulle jag göra här om jag redan kunde allting? Det som har tagit mest av min energi och tid var att försöka förstå hur våran lead programmer hade byggt upp vårat system. Därefter ta reda på vart och hur saker och ting skulle skrivas i koden.

Så det jag gjorde var att titta igenom all kod som hade skrivits och därefter försökte hitta samband mellan klasser och våra managers. Därefter började jag bygga upp de nya sakerna som skulle behövas för att ljud skulle spelas upp. I början av veckan hade jag svårt för att göra sakerna själv. Jag frågade ofta andra om hur jag skulle gå till väga för att lyckas färdigställa min uppgift. Dock fick jag inte direkt hjälp, utan mer utav en vägledning till hur jag skulle bära mig åt för att lyckas. Detta gjorde så att jag nu med säkerhet kan implementera ljud utan problem.

Eftersom det är sista blogg inlägget så känner jag att jag faktiskt har lärt mig en hel del, jag känner att jag är en bättre programmerare än vad jag var innan. Jag känner även att min förmåga att arbeta med en grupp har förbättrats, på grund av alla möten vi har haft. Den här kursen har både varit krävande, men samtidigt väldigt nyttig. Jag tror att jag kommer att ha nytta av den stress som jag har gått igenom, och kommer kunna ha användning för det jag har lärt mig i framtida projekt.

Im out PEACE!

En reaktion på ”Veckoreflektion Blog 6 – 03/17-16

  1. Hej Fabian

    Början på slutet av kursen och det är många som har gjort små arbeten det märks, men det som jag inte kunde följa i posten var om ljudmanager gjordes ifrån scratch eller ej, förstod det som att den hade gjort det. Det förklaras aldrig heller i posten varför du kollar igenom eran lead programmers arbete är det för och förstå hans kod standard eller vad var det som gjordes, men ändå väldigt sent i spelets process som ni har valt att görs ljud!.

    Oavsett vad en väldigt fin och välskriven post för övrigt, bara att det lämna mig med många frågeställningar just omkring om det som gjordes vilket får vilja läsa mer vilket är bra, men lite mer förklarande för den som är utifrån så skulle det förklara det mesta.

    Men du förklarar mycket väl hur du balanserar ljud för att få till rätt stämning och passa spelet som ni har gjort vilket är exakt vad jag har gjort för min grupp, men du förklarar aldrig vad det är för ljud bild / ljud stil ni satsar på för spelet vilket kan vara väldigt viktigt för läsaren att förstå för det målar sin egen bild.

    Men jag får önska dig all lycka till med din uppkommande grupp inför theme park och en trevlig påsk.

    Hare bra
    Peter ut

    Gilla

Lämna en kommentar